Закритий питання - 29 Червня 2009 - Соціальна мобільність
Головна » 2009 » Червень » 29 » Закритий питання
Закритий питання
21:34

У першій групі є особливий блок - питання про особистість респондента, які входять у всі соціологічні анкети і називаються «паспортічкой» (про неї трохи пізніше).

  При конструюванні питань часто порушується одне з обов'язкових умов: відповідність формулювання питання дослідницької задачі. При цьому відбувається не завжди усвідомлювала дослідником підміна інформації про знаних людей даними про те, як вони самі їх оцінюють.

  Основними видами анкетні питання є питання відкриті та закриті. У відкритих після тексту питання соціолог залишає місце і просить респондента самого сформулювати свою думку.

  Закритий питання. Так питання називається в тому випадку, якщо на нього в анкеті наводиться повний набір варіантів відповідей. Прочитавши їх, опитуваний тільки обводи кружком код навпроти того варіанта, який збігається з його думкою. Така форма питання в значній мірі скорочує час для заповнення анкети та її підготовки для обробки на ЕОМ.

  Закриті питання можуть бути альтернативні й не альтернативні. Альтернативні передбачають можливість вибору респондентом лише одного варіанту відповіді, в результаті чого сума відповідей на всі варіанти, представлені в альтернативному питанні, завжди становить 100%. Приклад альтернативного питання:

  «Чи маєте ви дітей?»

  Варіанти відповіді:

  да, маю.

нет, не имею.

Ще один приклад альтернативного питання:

  «Який дохід на одного члена у вашій родині?»

  Варіанти відповіді:

  До 1000 рублів.

Від 1001 до 2000 рублів.

Від 2001 до 5000 рублів.

Понад 5000 рублів.

НЕ альтернативні питання допускають вибір респондентом декількох варіантів відповідей, тому їх сума може перевищувати 100%. Приклад: «Які телепередачі Ви дивилися в минулий вихідний?» Відповіді: 1 - художні фільми, 2 - політичні передачі, 3 - спортивні передачі, 4 - передачі для ділових людей, 5 - які ще (напишіть).

  Друге питання є прикладом одночасно і напівзакритих форми питання, яка вживається в тих ситуаціях, де соціолог не впевнений у повноті відомих йому варіантів відповідей, надаючи респонденту можливість самому доповнити їх. Наприкінці напівзакритих питань залишають запасні коди для кодування додаткових відповідей.

  Відповіді на альтернативні питання можуть мати дві форми розташування - лінійну і табличну. Наведені приклади ілюструють лінійну форму. Приклад табличної форми (табл. 2.1.).

   Відкриті запитання. Вони не містять підказок у вигляді соціологом пропонованих варіантів відповіді, але дозволяють респонденту висловити власну думку у всій повноті. З їхньою допомогою збирають багатшу інформацію.

У відкритих питаннях після тексту питання соціолог залишає місце і просить респондента самого сформулювати свою думку. Наприклад:

  Під текстом питання дані цифри коду. Вони потрібні не респонденту, а соціологи, який після того, як отримає весь масив заповнених анкет, приступить до їх обробці. І першим кроком на цьому шляху стане присвоєння відповідного коду вписаною рукою респондента відповіді. Число кодів визначається виходячи з можливих варіантів відповідей на запитання. Практика показує, що доцільно заздалегідь розміщувати в кінці питання до 10 кодів. Формалізація відповідей - основна незручність, яке ускладнює широке використання відкритих питань. Тим не менш, у ряді випадків їх застосування просто необхідно.

  Число строк для запису відповіді залежить від характеру питання і має бути достатнім для того, щоб респондент зміг вільно висловити свою думку. Як показує досвід, середнє число строк для записів у відкритому питанні коливається від 3 до 7.

  Все розмаїття відповідей на відкритих питаннях доведеться кодувати самому досліднику, зводячи їх в кінцевому рахунку до деякого обмеженого числа найбільш часто повторюваних відповідей. Закрита форма питання дозволяє уникнути цього, оскільки, відзначаючи один з варіантів відповідей, респондент одночасно кодує його.

  Один і той же питання можна зробити відкритим і закритим. Закриті легше обробляти на комп'ютері, але вони вимагають від соціологів вичерпного знання предмета. Відкриті використовуються там, де ці знання обмежені і дослідження проводиться з розвідувальною метою.

Переглядів: 3201 | Додав: bragvla15 | Теги: Особливий, Повний, Закритий | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: