Головна » 2009 » Липень » 1 » До кінця анкети труднощі питань повинна знижуватися
До кінця анкети труднощі питань повинна знижуватися
21:34

Композиція запитальники. Соціологічна анкета являє собою план або сценарій бесіди з респондентом. Початок такої бесіди передує вступ (звернення до респонденту), де викладаються тема, цілі, завдання опитування і називається організація, що його проводять; пояснюється техніка заповнення анкети. Потім розташовуються питання найбільш прості, нейтральні за змістом. Окрім своєї прямої пізнавальної задачі вони забезпечують «зав'язку» бесіди, формують психологічну установку на співробітництво. Їх завдання - зацікавити співрозмовника, ввести в курс обговорюваних проблем. Складні питання, які потребують роздумів, роботи пам'яті, розміщуються в середині анкети. До кінця анкети труднощі питань повинна знижуватися. Зазвичай тут розміщують «паспортічку», за допомогою якої збирають соціально-демографічну інформацію про особу опитуваних.

  Паспортічкой називається сукупність демографічних, економічних і професійних відомостей, що знаходяться в кінці анкети (стать, дохід, вік і ін.) Вони окреслюють як би портрет респондента. У неї заносяться ті показники, статистичні розподілу яких у генеральній сукупності вас цікавлять. Саме ці питання - стать, вік, професія - є контрольними для вирішення питання про те, наскільки вибіркова сукупність відповідає генеральної. Поряд з підлогою, віком і доходом сюди також включаються такі показники, як національність, освіта, професія, сімейний стан, місця проживання або роботи.

  Функцію своєрідних правил руху по анкеті, що вказують «перехрестя», небезпечні ділянки і т.п., виконують інструктивні вказівки по техніці заповнення анкети, адресовані респондентам і розташовані безпосередньо в тексті запитань або на полях анкети: скільки варіантів відповідей можна відзначити - один або декілька ; як заповнювати питання-таблицю - по строчка або по стовпчиках.

  Серйозну увагу звертають на графічне оформлення анкети: чіткий шрифт, достатнє місце для запису вільних відповідей, стрілки-покажчики переходів від питання-фільтра до інших питань і т.п. Суттєву роль у графічному оформленні відіграють ілюстративні матеріали. Питання-ілюстрації крім своєї основної пізнавальної функції вирішують ще й методичну задачу: різноманітність техніку заповнення анкети, що знижують її монотонність, зменшують психологічну навантаження.

  Логічний контроль анкети. По закінченні компонування анкети її піддають логічного контролю, що дозволяє перевірити її на відповідність науковим критеріям якості. Контролюються два основних параметра соціологічної анкети - правильність формулювання питань і правильність компонування всієї анкети, її композиція.

  У першому випадку кожне питання перевіряється за наступними критеріями:

  Не забуті чи (якщо вони потрібні) такі варіанти відповідей, як: «не знаю», «важко відповісти», «не пам'ятаю», «не думав про це» і тому подібні, які дають можливість респонденту ухилитися від відповіді, коли він вважатиме це потрібне.

  Чи не варто додати до деяких закритим питань позицію «інші відповіді» з вільними рядками для додаткових висловлювань респондентів.

  Чи відноситься питання до всієї сукупності опитуваних або тільки до деякої частини цієї сукупності. (В останньому випадку додають питання-фільтр).

  Чи достатньо пояснена респонденту техніка заповнення питання.

  Чи немає логічного невідповідності між змістом формулювання питання і шкали вимірювання.

  Містяться в формулюванні питання слова, терміни, які можуть бути незрозумілі опитуваних. Як їх замінити, не порушуючи сенсу питання.

  Не перевищує Чи питання компетентності опитуваних. (Якщо таке є підозра, потрібен контрольний питання-фільтр на перевірку компетентності).

  Не перевищує Чи питання можливостей пам'яті опитуваних.

Переглядів: 1706 | Додав: bragvla15 | Теги: Труднощі, Сукупність | Рейтинг: 5.0/1 |
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: