Головна » Архів матеріалів

У першій групі є особливий блок - питання про особистість респондента, які входять у всі соціологічні анкети і називаються «паспортічкой» (про неї трохи пізніше).

  При конструюванні питань часто порушується одне з обов'язкових умов: відповідність формулювання питання дослідницької задачі. При цьому відбувається не завжди усвідомлювала дослідником підміна інформації про знаних людей даними про те, як вони самі їх оцінюють.

  Основними видами анкетні питання є питання відкриті та закриті. У відкритих після тексту питання соціолог залишає місце і просить респондента самого сформулювати свою думку.

  Закритий питання. Так питання називається в тому випадку, якщо на нього в анкеті наводиться повний набір варіантів відповідей. Прочитавши їх, опитуваний тільки обводи кружком код навпроти того варіанта, який збігається з його думкою. Така форма питання в значній мірі скорочує час для заповнення анкети та її підготовки для обробки на ЕОМ.

  Закриті питання м ... Читати далі »

Переглядів: 4173 | Додав: bragvla15 | Дата: 29.06.2009 | Коментарі (0)

Респонденти при цьому розглядаються як об'єкт дослідження.

  Анкетою не можна назвати будь-який перелік питань. Так, питання журналіста не вважаються анкетою, хоча в них є своя логіка і послідовність. Анкетою називається лише те, що звернена до багатьох людей, яких опитують стандартним чином. Саме тому до них застосуємо апарат статистики. Крім того, опитуваний зобов'язаний самостійно заповнити анкету за правилами, викладеним в інструкції до неї.

  Анкетування, або анкетні опитування буває груповим і індивідуальним. Груповий опитування широко застосовується за місцем роботи та навчання. Роздають анкети для заповнення в аудиторії, куди запрошуються включені у вибірку респонденти. Зазвичай один анкетер працює з групою з 15-20 чоловік. При цьому забезпечується стовідсотковий повернення анкет, респонденти можуть проконсультуватися по техніці заповнення, з'ясувати важкі і неясні місця, а анкетер, збираючи запитальники, може проконтролювати якість заповнення. При індивідуа ... Читати далі »

Переглядів: 2210 | Додав: bragvla15 | Дата: 28.06.2009 | Коментарі (0)

Друга відмінна риса - достовірність та об'єктивність. Вона тісно пов'язана з першою: опрашівая сотні й тисячі людей, соціолог отримує можливість обробляти дані математично. Він усредняет різноманітні думки і в результаті одержує набагато більш достовірну інформацію, ніж журналіст. Її можна назвати навіть об'єктивної, якщо суворо дотримано всіх науково-методичні вимоги. Хоча отримана вона на основі суб'єктивних думок.

  Ніхто в світі не винайшов більш досконалого способу поєднати непоєднуване, вогонь і воду, лід і полум'я. Це маленьке чудо наукового пізнання здійснює математична статистика. Правда, вона вимагає за це дорогу ціну - досконале володіння методикою і технікою соціологічного дослідження, всі тонкощі яких можна пізнати тільки за довгі роки безперервної роботи.

  Третя відмінна риса - мета опитування. Лікар, журналіст або слідчий зовсім не прагне до узагальненої інформації, він з'ясовує те, що відрізняє однієї людини від іншої. Звичайно, кожен з них прагне д ... Читати далі »

Переглядів: 604 | Додав: bragvla15 | Дата: 27.06.2009 | Коментарі (0)

Соціологію найчастіше ототожнюють з методом опитування, або анкетні процедурою. Дійсно, в соціології найпопулярнішим є анкетні опитування. Їм користуються приблизно в 70-80% випадків. Соціальні психологи більше схильні до тестів і соціометріческім методів, але й анкетні процедура аж ніяк не рідкість в психології, що вивчає поведінку людей, мотивацію діяльності і ціннісні орієнтації.

  Мистецтво задавати волосся, мабуть, саме давнє і до сих пір ще найскладніше. У повсякденному житті ми переконуємося, як нетактовне поставлене питання ставить відповідає в ніяково положення. Про дурні питання говорять, що їх легше задавати, ніж на них відповідати. Є питання риторичні, на них зовсім не треба відповідати. Існують також питання короткі й довгі, письмові та усні, закриті та відкриті, питання-меню і питання-фільтри, питання-пастки, питання контактні, отвлекающие, фактологіческіе, буферні, що провокують, закриті, напівзакритих, відкриті, питання-безвихідь і т. д.

  Всі різнов ... Читати далі »

Переглядів: 667 | Додав: bragvla15 | Дата: 27.06.2009 | Коментарі (0)

Кожен вид опитування залежить від багатьох обставин: змісту анкети або інтерв'ю (тобто переліку питань, у яких реалізований предмет дослідження); якості роботи анкетера або інтерв'юера, організовують і безпосередньо забезпечує заполнение анкет; ситуації опитування, його умов, які повинні бути максимально сприятливими для спокійній і зосередженої роботи респондента; психологічного стану респондента на момент опитування та інших.

  Метод опитування, що спирається на достатню кількість навчених анкетеров або інтерв'юєрів, дозволяє в максимально короткі строки опитувати великі сукупності людей та отримувати різноманітну інформацію. Хоча пізнавальні можливості опитування безмежні, інформація, отримана з його допомогою, відображає вивчаємо реальність лише в тому вигляді, як вона змінити в свідомості респондента. Тому соціологи не поспішають ставити знак рівності між об'єктивною реальністю, яка виступає предметом дослідження, та даними, відображають думки людей про факти, події та ... Читати далі »

Переглядів: 855 | Додав: bragvla15 | Дата: 26.06.2009 | Коментарі (0)

Особливим різновидом дослідження, застосовуваного в етнографії та антропології, а тому що відносяться до сфери соціальних наук у цілому, а не лише до соціології, виступає польове дослідження - масштабне вивчення соціальних явищ методом безпосереднього спостереження за поведінкою людей в реальних життєвих ситуаціях. Вперше вони були застосовані чиказьких соціологами в 20-ті роки. Його треба відрізняти від вибіркового обстеження, або вибіркового опитування, в якому вчений просить респондентів згадати, що вони відчували, де були, як вели себе або що робили раніше в какое-то время. Отримані таким чином дані відірвані від реальності. При польовому дослідженні вчений знаходиться в точці подій і здійснює безпосереднє спостереження. Наприклад, при вибіркове опитування соціолог запитує групу людей про застосування наркотиків, а в польовому дослідженні він знаходиться поруч з наркоманами і спостерігає за їх діями.

  Вважається, що зібрана в другому випадку інформація точніше та досто ... Читати далі »

Переглядів: 608 | Додав: bragvla15 | Дата: 25.06.2009 | Коментарі (0)

Монографічні дослідження - 1) у вузькому сенсі, обстеження одного або декількох об'єктів в рамках добре розробленої теорії. Напоминает case study, на відміну від якого переслідує не отримання нового знання, а постановку точного соціального діагнозу, наприклад, організаційної структури конкретного підприємства; 2) в широкому сенсі, будь-яке дослідження одного або декількох об'єктів як з пізнавальної, так і з практичною метою. Case study (дослідження випадку) - глибинне, всебічне вивчення одиничного соціального феномену з використанням якісної методології.

  Повторні дослідження - це сукупність декількох досліджень, проведених за єдиною програмою та інструментарію послідовно через певні проміжки часу і покликаних отримати результати, що характеризують динаміку зміни об'єкта. Вони являють собою засіб порівняльного аналізу. До них відносять: лонгітюдное дослідження - тривале вивчення однієї сукупності осіб; когортного - вивчення осіб одного віку (покоління) протягом тривалого ч ... Читати далі »

Переглядів: 674 | Додав: bragvla15 | Дата: 23.06.2009 | Коментарі (0)

Другий тип помилок вибірки - систематичні помилки. Якщо соціолог вирішив дізнатися думку всіх мешканців міста про проведену місцевими органами влади соціальної політики, а опитав тільки тих, у кого є телефон, то виникає навмисне зміщення вибірки на користь заможних верств, тобто систематична помилка. Рідко коли соціолог допускає навмисні помилки. Чаше вони виникають з-за того, що йому погано відома структура генеральної сукупності: розподіл людей за віком, професії, доходів і т.д. Ось деякі способи уникнути помилки:

  кожна одиниця генеральної сукупності повинна мати рівну ймовірність потрапити у вибірку,

відбір бажано виробляти з однорідних сукупність,

треба знати характеристики генеральної сукупності,

при складанні вибіркової сукупності треба враховувати випадкові і систематичні помилки.

Якщо вибіркова сукупність (або просто вибірка) складена правильно, то соціолог отримує надійні результати, що характеризують всю генеральну сукупність. ... Читати далі »

Переглядів: 879 | Додав: bragvla15 | Дата: 22.06.2009 | Коментарі (0)

Репрезентативність - властивість вибіркової сукупності представляти характеристику генеральної. Якщо збігу немає, говорять про помилку репрезентативності - міру відхилення статистичної структури вибірки від структури відповідної генеральної сукупності. Припустимо, що середній щомісячний сімейний дохід пенсіонерів у генеральній сукупності становить 2 тис. руб., А в вибіркової - 6 тис. руб. Це означає, що соціолог Опрашивал тільки заможних частина пенсіонерів, а в його дослідження вкрала помилка репрезентативності. Іншими словами, помилкою репрезентативності називається розбіжність між двома сукупностями - генеральної, на яку спрямований теоретичний інтерес соціолога і представлення про властивості якої він хоче отримати в кінцевому результаті, і вибіркової, на яку спрямований практичний інтерес соціолога, яка виступає одночасно як об'єкт обстеження і засіб отримати інформацію про генеральної сукупності.

  Поряд з терміном «помилка репрезентативності» у вітчизняній літературі ... Читати далі »

Переглядів: 658 | Додав: bragvla15 | Дата: 22.06.2009 | Коментарі (0)

Якщо основа вибірки включає список одиниць відбору, то структура вибірки на увазі їх групування по каким-то важливим ознаками, наприклад, розподіл індивідів по професії, кваліфікації, статтю або віком. Якщо в генеральній сукупності, наприклад, 30% молоді, 50% людей середнього віку і 20% літніх людей, то й у вибіркової сукупності повинні дотримуватися ті ж самі відсоткові пропорції трьох вікових груп. До віку можуть добавиться класи, стать, національність і т.д. Для кожної встановлюються відсоткові пропорції в генеральної і вибіркової сукупності. Розбіжність структури двох сукупність веде до помилки репрезентативності. Таким чином, структура вибірки - відсоткові пропорції ознак об'єкта, на підставі яких складається вибіркова сукупність.

  Якщо тип вибірки говорить про те, як потрапляють люди у вибіркову сукупність, то обсяг вибірки повідомляє про те, яке їх кількість потрапило сюди.

  Обсяг вибірки - кількість одиниць вибіркової сукупності. Оскільки вибіркова сукупні ... Читати далі »

Переглядів: 662 | Додав: bragvla15 | Дата: 20.06.2009 | Коментарі (0)

« 1 2 3 4 5 6 »