Головна » Архів матеріалів

Визначившись з методами та об'єктами збору інформації, соціолог повинен визначитися з формулюванням і типом питань. Скажімо, прожектівние питання краще ставити тим, хто схильний приховувати інформацію або соромиться її виразити, а прямі - експертам. Якщо ви опитують потерпілого і відчуваєте, що він щось утаівает, то розумніше перейти до прожектівной формі питання. Її можна передбачити заздалегідь, але подібне вдається не завжди. Припустимо, обокрали багатого людини. Що йому приховувати? По всій імовірності, йому є що приховувати. Він боїться «наводки», перераховуючи довгий список вкраденого. А бідному є що приховувати? Тільки конкретний опитування дозволить дати точну відповідь. Або ви прийшли до в'язниці і опитують засуджених за злодійство. Які питання їм краще задавати - прямі чи опосередковані (прожектівние)?

  Непросто йде справа і з експертами. Треба враховувати навіть їхні політичні орієнтації. Експертам з комуністичною орієнтацією, що представляє опозиційну партію, в ... Читати далі »

Переглядів: 577 | Додав: bragvla15 | Дата: 09.07.2009 | Коментарі (0)

Якщо крадіжка - це незаконне привласнення чужого майна зі злим умислом крім волі того чоловіка, якому належить це майно, то чи буде підтасування рахунків вважатися крадіжкою? Якщо так, то соціологи доведеться відвідати банки, підприємства, всілякі контори, а не тільки магазини, ринки та підворіття. Конкретний список ознак воровства диктує конкретний список об'єктів дослідження.

  Складаючи список конкретних ознак, ви з'ясовує об'єкт дослідження. Де потрібно спостерігати злодійство - у банку, на вулиці, в трамваї, в квартирах, а може бути, в список включити садові дерева, якщо мова йде про злодійстві яблук (до речі сказати, це один з масових його видів)?

  Список конкретних ознак соціального явища, отриманий соціологом після завершення процедури операціоналізаціі, виконує роль компаса, що допомагає орієнтуватися і знаходити потрібний об'єкт.

  Однак перш ніж висунути на вихідні рубежі і приняться задело, соціологи необхідно провести ще одну утомливих процедур ... Читати далі »

Переглядів: 601 | Додав: bragvla15 | Дата: 08.07.2009 | Коментарі (0)

Концептуалізації - наділення або визначення теоретичного сенсу слів і перетворення їх тим самим у поняття. Так, «автомобіль» можна теоретично узагальнити в «транспортний засіб». Економіст перетворить його в «споживчий товар», психолог - у «фігуру батька», соціолог - «статусний символ». Таким чином, концептуалізації - це підбиття приватного під спільне, але в рамках і засобами конкретної науки.

  Концептуалізіровать означає навантажити вихідне поняття такими теоретичними ознаками, кожен з яких належить до іншої теорії або іншій дисципліні, і пов'язати їх у логічну систему. Під концептуалізації розуміється теоретичне прописування проблеми. І вже потім від кожного знову придбаного ознаки ми можемо разветвіть систему конкретних ознак, які дозволять емпірично спостерігати спочатку окремі фрагменти явища, а потім і саме явище. Наприклад, ми можемо вказати способи присвоєння або відчуження чужого майна, описати ознаки самого майна, уточнити, кого саме треба розуміти в ролі свідки ... Читати далі »

Переглядів: 599 | Додав: bragvla15 | Дата: 07.07.2009 | Коментарі (0)

Ось і все, що ми можемо дізнатися з Кримінального Кодексу про воровстве. До речі сказати, самого терміну «крадіжка» там немає. Очевидно, передбачається, що це не суворо юридична категорія, яку можна операціоналізіровать в термінах права. Швидше за все, крадіжка - повсякденне слововживання цілого ряду правопорушень, які підпадають під самі різні статті КК. А деякі й зовсім не підпадають. Не знайдемо ми точної розшифровки поняття воровства ні в етики та філософії, ні в педагогіці і економіці, ні в політології. Взагалі ні в одній з існуючих наук.

  По всій видимості, крадіжка - суто соціальна категорія, що описує дуже широкий список дій правового, економічного, етичного та соціального характеру. Ми можемо її судити не з даних науки, а спираючись на здоровий глузд і життєвий досвід. Вони дають навіть більш повну інформацію про цю проблему. На жаль, чітко операціоналізіровать її неможливо, тому соціологи користуються досить приблизною інтерпретацією.

  Як би соціолог під ... Читати далі »

Переглядів: 565 | Додав: bragvla15 | Дата: 06.07.2009 | Коментарі (0)

Так що ж таке злодійство? Може бути за відповіддю зазирнути в Кримінальний Кодекс? Але там немає соціологічного визначення крадіжок. Там є конкретні статті, приписують міру покарання за конкретні види крадіжки, зокрема, стаття 158 за крадіжку. У ній дається короткий визначення - «крадіжка, тобто таємне викрадення чужого майна», а потім слід перелік покарань: «карається штрафом в розмірі від двохсот до семисот мінімальних розмірів оплати праці або в розмірі заробітної плати або іншого доходу засудженого за період від двох до семи місяців, або обов'язковими роботами на строк від ста вісімдесяти до двохсот сорока годин, або виправними роботами на строк від одного року до двох років, або арештом на строк від чотирьох до шести місяців, або позбавленням волі на строк до трьох років ». В КК РФ немає вказівки на соціальні групи, що роблять крадіжки, але є розшифровка за ступенем тяжкості злочину, зокрема: «Крадіжка, досконала: а) групою осіб за попередньою змовою; б) неодноразово; в) з нез ... Читати далі »

Переглядів: 664 | Додав: bragvla15 | Дата: 05.07.2009 | Коментарі (0)

Змінна - поняття в соціології, що може приймати різні значення. Наприклад, дохід або освіту можуть приймати безліч значень, виражених цифрами, скажімо, дохід у 100-500, 501-1000,1001-1500 рублів, освіта початкова (4 класу), неповна середня (9 років), повну загальну середню (11 років) , вища (5 років) або неповна середня, середня, середня технічна, вища незакінчена та вищу закінчену і т.д.

  Що робити далі? Далі треба отримати чисельну величину другий змінної - крадіжка - і пов'язати її потім з першою. Може бути, так і запитати респондентів: ви краде? Один відповість «ні», маючи на увазі, що 50 копійок, які він вранці відібрав у младшеклассніка, не є злодійство. Інший заліз до однокласникам в портфель і вигреб купу грошей, але не бажає зізнаватися. У тому і іншому випадку соціолог отримає «ні», хоча насправді має стояти «так». Ви в утрудненні, бо не знаєте, як саме інтерпретувати емпіричні дані.

  На самом деле до проблеми треба підходити з іншого кінця - йти від тео ... Читати далі »

Переглядів: 623 | Додав: bragvla15 | Дата: 04.07.2009 | Коментарі (0)

Остаточний вердикт якості всієї анкети виносить пілотажної (пробне) дослідження. Воно розкриває всі недоліки анкети і особливо в складанні питань. Один із вірних показників непридатності питання - велика частка не відповіли або не змогли відповісти на нього. Значення цього показника інтерпретується в залежності від пізнавальної задачі питання. Якщо вивчається поширене явище, про який повинні знати всі або переважна більшість людей, а доля не змогли відповісти висока, то це свідчення методичної похибки в складанні питання. А якщо вимірюється інформованість опитуваних про досить рідкісне явище і доля не відповіли або не змогли відповісти висока, то цілком можна зробити висновок, що питання відповідає поставленої задачі.

  Логіка побудови питань в анкеті відповідає цілям дослідження і служить тільки отримання такої інформації, яка перевіряє гіпотези.

  Журналіст, лікар або слідчий теж дотримуються певної програми і цілей, але наукових гіпотез вони не висувають, хоча сл ... Читати далі »

Переглядів: 1096 | Додав: bragvla15 | Дата: 03.07.2009 | Коментарі (0)

Чи не занадто численні варіанти відповідей на запитання. Якщо це так, то потрібно расчленить список на тематичні блоки і замість одного питання зробити блок питань.

  Не зачіпає чи питання самолюбие респондента, її гідності, престижних уявлень.

  Не викличе чи питання негативних емоцій у опитуваних (побоювання за наслідки опитування, неприємні асоціації, сумні спогади і інші негативні емоційні стани, що порушують психологічний комфорт ситуації опитування).

  Результатом логічного контролю анкети виступає сукупна оцінка її якості, що характеризується числом отриманих зауважень за різними критеріями. В залежності від цього всі питання анкети сортуються і отбраковиваются ті з них, які містять очевидні методичні прорахунки, що не піддаються виправленню. Їх доцільно замінити на питання, що мають інше методичне рішення. Сам по собі логічний контроль якості запитань анкети служить підготовчої процедурою для розробки завдань пілотажної (пробного) дослідження.

< ... Читати далі »
Переглядів: 605 | Додав: bragvla15 | Дата: 02.07.2009 | Коментарі (0)

Композиція запитальники. Соціологічна анкета являє собою план або сценарій бесіди з респондентом. Початок такої бесіди передує вступ (звернення до респонденту), де викладаються тема, цілі, завдання опитування і називається організація, що його проводять; пояснюється техніка заповнення анкети. Потім розташовуються питання найбільш прості, нейтральні за змістом. Окрім своєї прямої пізнавальної задачі вони забезпечують «зав'язку» бесіди, формують психологічну установку на співробітництво. Їх завдання - зацікавити співрозмовника, ввести в курс обговорюваних проблем. Складні питання, які потребують роздумів, роботи пам'яті, розміщуються в середині анкети. До кінця анкети труднощі питань повинна знижуватися. Зазвичай тут розміщують «паспортічку», за допомогою якої збирають соціально-демографічну інформацію про особу опитуваних.

  Паспортічкой називається сукупність демографічних, економічних і професійних відомостей, що знаходяться в кінці анкети (стать, дохід, вік і ін.) Вони ок ... Читати далі »

Переглядів: 1704 | Додав: bragvla15 | Дата: 01.07.2009 | Коментарі (0)

Фахівці вважають, що психологічна основа відповіді на закритий питання істотно інша, ніж при відповіді на відкритий питання. Відповідно не збігається і зміст отриманої інформації. Формулюючи відповідь на відкритий питання, респондент керується лише власними уявленнями. Отже, така відповідь буде більш індивідуалізовані і дасть більш детальну та різноманітну інформацію про структуру уявлень респондентів. Тому відкритий питання є незамінним інструментом, якщо пізнавальна задача - отримання даних про структуру уявлень опитуваних по вивчається проблеми, про особливості словникового запасу їхньої мови, про колі асоціацій у зв'язку з предметом опитування, про вербальних навичках, пов'язаних зі здатністю формулювати свою думку та аргументувати його .

  Закриті варіанти питань краще формулювати для виявлення фактів і відносин, що передбачають заздалегідь відомий і одноманітно перелік можливих варіантів відповідей. При цьому треба пам'ятати, що заздалегідь пропонований набір відповід ... Читати далі »

Переглядів: 650 | Додав: bragvla15 | Дата: 30.06.2009 | Коментарі (0)

« 1 2 3 4 5 6 »