Головна » Архів матеріалів

Генеральна сукупність - безліч тих людей, відомості про яких прагне отримати соціолог у своєму дослідженні. В залежності від того, наскільки широкою буде тема дослідження, настільки ж широка буде генеральна сукупність. Приклад: соціолог хоче дізнатися думки людей про обстановку в країні. В якості генеральної сукупності будуть виступати люди, яких ця тема торкається і які сформували свою думку. Виключаються діти, інваліди, дипломатичні працівники, а також розумово відсталі. Позосталі та складуть генеральну сукупність.

  Вибіркова сукупність - зменшена модель генеральної сукупності; ті, кому соціолог роздає анкети, кого називають респондентами, хто, нарешті, являє собою об'єкт соціологічного дослідження. Інакше кажучи, це велика кількість людей, яких соціолог опитують.

  Кого саме відносити до генеральної сукупності, визначають цілі дослідження, а кого включати у вибіркову сукупність вирішують математичні методи. Якщо соціолог має намір поглянути на афганської війни о ... Читати далі »

Переглядів: 710 | Додав: bragvla15 | Дата: 19.06.2009 | Коментарі (0)

Закони, як ми знаємо, сильніше, всеобщнее, якщо можна так висловитися, закономірностей. Для того щоб закономірність переросла в закон, треба провести величезну безліч досліджень і довести, що у всіх країнах і у всі епохи чим старше вік, тим активніше люди голосують за лівих. Але в США і в Західній Європі літні люди зовсім не симпатизують комуністам. Значить, відкрита нами закономірність, по-перше, обмежена в часі і в просторі, по-друге, вона ніколи не стане загальним законом. До того ж і теоретично довести жорстку зв'язок між старшим віком та уподобаннями комуністам неможливо. Стало бути, у нашій закономірності крім всеобщності буде відсутній та іншої ознака - необхідність.

  Основи вибіркового обстеження

Більшість соціологічних досліджень має не суцільний, а вибірковий характер: за строгими правилами відбирається певна кількість людей, що відображають за соціально-демографічними ознаками структуру вивчається об'єкта. Таке дослідження іменується вибірковим.

... Читати далі »

Переглядів: 615 | Додав: bragvla15 | Дата: 18.06.2009 | Коментарі (0)

Інструментом встановлення таких закономірностей виступає закон великих чисел, гласящая, що сукупна дія великого числа випадкових факторів приводить, при деяких досить загальних умовах, до результату, майже не залежить від випадку. Він є також інструментом виявлення стійких властивостей в соціальні явища і процеси. Закон великих чисел застосовується соціологами у всіх статистичних розрахунках, без нього немислима емпірична соціологія. Закон незамінний при аналізі процентного розподілу відповідей респондентів (опитуваних). Якщо соціолог вибирає досить велике число спостережень, тобто запитує багато людей, і кожне спостереження не залежить один від одного або всі вони від якоїсь загальної причини (іншими словами, коли респонденти при заповненні анкети не впливають один на одного), то він виявляє стійкі зв'язки, масовий процес. На законі великих чисел будується процедура вибіркового обстеження в соціології (його принцип: про багатьох судити на підставі знання про небагатьох).

  ... Читати далі »

Переглядів: 638 | Додав: bragvla15 | Дата: 18.06.2009 | Коментарі (0)

У широкому розумінні термін «дані» застосуємо до результатів не лише емпіричного, але й теоретичного дослідження. Різниця між ними полягає в наступному. Соціолог-емпірік користується власними даними, тобто результатами проведеного особисто ним опитування чи спостереження.

  На відміну від нього соціолог-теоретик використовує чужі дані, то є результати дослідження, проведеного кимось іншим, опубліковані в пресі. Власні дані одержали назву первинних даних, чужі - вторинних даних.

  Первинними даними називається отримана в емпіричних досліджень статистична інформація, яка пройшла відому математичну обробку та виражена у формі таблиць з розподілом відповідей респондентів.

  Як правило, ті й інші представляють вже оброблений за допомогою математики результат дослідження. Обробкою соціологічної інформації називають математико-статистичне перетворення даних, що робить їх компактними, придатними для аналізу та інтерпретації.

  Спеціальні математичні процедур ... Читати далі »

Переглядів: 860 | Додав: bragvla15 | Дата: 17.06.2009 | Коментарі (0)

Наприклад, якщо в ході аналізу причин неуспеваемості у вузі висуваються припущення про 1) низькій якості викладання ряду предметів, 2) відволікання студентів від навчання на додаткові заробітки, 3) невимогливість адміністрації до успішності та дисципліни, 4) прорахунках у конкурсному прийом до ВНЗ, то саме їх і слід перевірити. Гіпотези повинні бути точними, конкретними, зрозумілими і стосуватися тільки предмету дослідження. Від того, як сформульовані гіпотези, часто залежить те, якими будуть методи дослідження. Так, гіпотеза про низьку якість викладання вимагає проведення експертного опитування, а гіпотеза про відволікання студентів на приробітки - звичайного опитування респондентів.

  Визначення вибіркової сукупності. Вона задається самим об'єктом дослідження (наприклад, обстеження студентів, пенсіонерів, вкладників Ощадбанку, працівників підприємства). Різниця між об'єктом та вибіркової сукупністю полягає в тому, що другий менше за обсягом і представляє зменшену копію пе ... Читати далі »

Переглядів: 1347 | Додав: bragvla15 | Дата: 15.06.2009 | Коментарі (0)

Предмет дослідження включає в себе ті сторони та властивості об'єкта, які в найбільш повному вигляді виражають досліджуваних проблему (ховається в ній протиріччя) і підлягають вивченню. Причини неуспеваемості у вузі - це предмет дослідження. Він являє собою концентрований вираз взаємозв'язку соціальної проблеми та об'єкта дослідження.

  Логічний аналіз основних понять. У цьому розділі програми передбачаються такі методологічні процедури, без яких неможливо втілити в інструментарії єдину концепцію дослідження, а значить реалізувати його мету і перевірити правильність висунутих гіпотез. Їх суть полягає в логічному структуруванні основних понять, що визначають предмет дослідження. Логічний аналіз передбачає точне пояснення змісту і структури вихідних понять, а на цій основі - з'ясування співвідношення властивостей вивчається явища. Згодом він допоможе правильно пояснити отримані результати. Підсумком такої процедури є теоретична модель предмета дослідження, про яку ми ще будем ... Читати далі »

Переглядів: 729 | Додав: bragvla15 | Дата: 14.06.2009 | Коментарі (0)

Формулювання проблеми. Проведення дослідження та складання програми починаються з правильної постановки проблеми. У дослідженні соціальна проблема виступає як свого роду стан «знання про незнання» певних сторін (кількісних і якісних характеристик) явища чи процесу. Соціальною проблемою називають існуючу в самій реальності, в навколишньому нас життя суперечливу ситуацію, що носить масовий характер і зачіпає інтереси великих соціальних груп або соціальних інститутів. Це може бути незнання причин зростання молодіжної злочинності, збільшення безробіття або зниження життєвого рівня населення, зниження попиту на вітчизняну побутову техніку, погіршення політичного рейтингу глави держави, перевищення еміграції над імміграцією і т.п.

  При формулюванні проблеми дослідження соціолог прагне точно висловити проблемну ситуацію (і реальне протиріччя, що визначає її) і в той же час не давати надмірно широких і абстрактних визначень. Найчастіше первинна проблема, яка зазвичай саме абстракт ... Читати далі »

Переглядів: 1730 | Додав: bragvla15 | Дата: 14.06.2009 | Коментарі (0)

Основою соціологічного дослідження, його квінтесенцією є програма дослідження. У ній укладена вся мудрість вченого, виражене все те, на що він здатний - його кваліфікація у виборі проблеми, предмета і об'єкта дослідження, побудови вибірки та інструментарію, організації польового етапу, аналізу та інтерпретації зібраних даних.

  Не можна точно сказати: з програми дослідження починається або їм закінчується дослідження. Програма - це і початок одного і завершення другого етапу роботи. Вона завжди поповнюється, уточнюється, допрацьовується. Вона - ноу-хау кожного конкретного вченого. Якщо хочете, спосіб заробляння грошей. І чим краще, оригінальні вона складена, ніж надійніші в роботі, тим більше грошей вона приносить своєму творцю. Ось чому хороші програми в соціології - на вагу золота.

  Програма соціологічного дослідження включає докладний, чіткий і завершена виклад наступних вузлових моментів: методологічна частина - формулювання й обгрунтування проблеми, зазначення ... Читати далі »

Переглядів: 3000 | Додав: bragvla15 | Дата: 13.06.2009 | Коментарі (0)

Один із засновників расово-антропологічний школи (Школи одного фактору).

Сучасний російський соціолог-«шістдесятники».

Основоположник формальної соціології.

Хто ввів термін «соціологія»?

Керівник Хотторнского експерименту.

Один з творців теорії делегування повноважень.

Відповіді на кросворд

  По горизонталі:

Гідденс.

Ібн-Хальдуном.

Дюркгейм.

Спенсер.

Сорокін.

По вертикалі:

  Теологічна.

Зіммель.

Автор кросворда допустив помилку. Знайдіть її. Це ваше завдання.

Як провести соціологічне дослідження

Соціологія не може існувати, не видобуваючи емпіричну інформацію самого різного плану - про думці виборців, дозвілля школярів, рейтингу президента, сімейному бюджеті, кількість безробітних, рівень народжуваності. Першим ділом дослідник використовує офіційну статистику, опублікованих у журналах, бюлетенях, доповідях. Відсутні інформац ... Читати далі »

Переглядів: 714 | Додав: bragvla15 | Дата: 12.06.2009 | Коментарі (0)

- Вона-то? Ось ще! Вона без мене жити не може. Вона добра, тільки п'яниця, ну, на нашій вулиці - все п'яниці. Вона - красива, весела тоже ... Дуже п'яниця, курва! Я їй кажу: перестань, емірату, горілку цю глохтіть, багата будеш, - а вона регоче. Баба, ну і - дурна! А вона - гарна, вот просп - побачиш ».

  Перед нами проблема бідності. Ми бачимо: бродяг і бомжів; двох людей, які не мають можливості працювати: вона - хронічна алкоголічка, він - інвалід; неповну сім'ю на чолі з жінкою; безробітних.

  Цей фрагмент Горьковського розповіді - чудова замальовка повсякденному житті «андеркласса».

  Коментар. Всі роботи, наведені у цьому завданні, виконані студентами другого курсу, прослухавши роком раніше курс «Загальної соціології». Всі вони успішно впоралися із завданням. Воно корисно тим, що формує стиль соціологічного мислення, дозволяє поглянути на твори художньої літератури або на фільми під зовсім новим кутом зору. Вироблення соціологічного бачення світу та вм ... Читати далі »

Переглядів: 1370 | Додав: bragvla15 | Дата: 11.06.2009 | Коментарі (0)

« 1 2 3 4 5 6 »